Hutten

Lees hier hoe Hutten medewerkers traint via Brabant Leert

“Investeer in ontwikkeling om talent te behouden en aan te trekken”

Hutten traint medewerkers via Brabant Leert

De coronacrisis raakte veel bedrijven hard. Ook Hutten, één van de grootste zakelijke cateraars in Nederland, heeft veel goede mensen moeten laten gaan. Inmiddels is dit van oorsprong Brabantse bedrijf bezig met een inhaalslag. Hoe ze dat doen? Door hun mensen op de eerste plek te zetten en te onderzoeken wat zij nodig hebben om gelukkig te zijn op hun werk. Cindy Voorhout, manager Hutten Academy, deelt hun visie op ontwikkeling.

In de coronacrisis heeft Hutten tot haar grote spijt zo’n 800 à 900 collega’s moeten laten gaan. Bedrijfsrestaurants gingen dicht en ze konden mensen niet meer langdurig van werk voorzien. Cindy: “We moesten wel, het toekomstperspectief van de organisatie stond onder druk. Inmiddels zien we de toekomst weer met vertrouwen tegemoet, maar we lopen meteen tegen de volgende uitdaging aan: het vinden van goed personeel in deze krappe arbeidsmarkt. Een deel van de oud-collega’s is gelukkig bij ons teruggekomen, maar een deel heeft tijdens de crisis ook werk gevonden in andere branches.”

Talent behouden en aantrekken

Hutten wil een aantrekkelijke werkgever zijn. Daarom onderzochten ze hoe ze huidig talent kunnen behouden en nieuw talent kunnen aantrekken. Cindy: “Het blijkt dat medewerkers behoefte hebben aan zekerheid en een toekomstvisie. Dat maakt dat we interne mobiliteit hoog op de agenda hebben gezet. Je bindt medewerkers aan je organisatie door ze toekomstperspectief te geven. Zijn mensen uitgeleerd binnen hun huidige rol? Dan is het belangrijk dat ze weten dat er binnen onze organisatie meerdere paden te bewandelen zijn. Als mensen een switch maken, is goede begeleiding van groot belang. Dat doen we onder andere door de juiste opleidingen en trainingen te faciliteren.”

Maar ook bij nieuwe medewerkers is ontwikkeling en scholing belangrijk. Momenteel zien we dat 60% van onze nieuwe instroom geen of weinig horeca-ervaring heeft. Cindy: “Ze zijn jong, hebben veel zin om aan de slag te gaan, maar hebben ook vaak geen referentiekader doordat de horeca ook zo lang dicht is geweest. Naast dat wij ze graag het horeca-vak leren, is het belangrijk dat we ze meenemen in onze Hutten-visie en werkwijze.”

Programma via Brabant Leert 

Denken in kansen en oplossingen in plaats van in problemen zit in het DNA van Hutten. De hulp vanuit van de overheid is met beide handen aangegrepen. Cindy: “Tijdens het eerste contact tussen Brabant Leert en Hutten werd duidelijk dat we hetzelfde dachten over investeren in talent. We willen de leiders binnen Hutten inspireren en betrekken in de nieuwe koers. Fantastisch mooi dat de provincie Noord-Brabant via Brabant Leert hierin mee denkt en een deel van het traject mede wil faciliteren. Hiermee draagt de provincie Noord-Brabant bij aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt, groei en ontwikkeling van individuen en zet het onze provincie neer als prettige werk- en leefomgeving”. 

Incompany training via Brabant Leert

Cindy: “Eind maart start een voor ons gepersonaliseerde leiderschapstraining via Brabant Leert. Maar liefst 200 collega’s uit alle lagen van de organisatie nemen deel. Het zijn medewerkers die minimaal 2 mensen in hun team hebben. Het is belangrijk dat zij als ambassadeur gaan optreden binnen de organisatie. De training gaat over positief leiderschap en over de nieuwe wereld waar Hutten zich in bevindt. Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers gelukkig zijn bij ons? Welke kansen en mogelijkheden zijn er? Ook besteden we veel aandacht aan de vitaliteit van onze medewerkers en hoe we hen blijven boeien, binden en zorgen voor een goede balans tussen werk(geluk) en persoonlijke balans. 

Door de coronacrisis realiseren we dat we ons ook als organisatie moet blijven ontwikkelen. We zetten de komende jaren in op duurzaamheid, gezondheid en inclusiviteit Dat is nodig om mee te gaan met de tijd en om onszelf te onderscheiden van andere partijen. Om dat te bereiken moeten we onze teams intrinsiek motiveren deze doelen te bereiken.”

Een ontwikkelcultuur creëren
“Wij beseffen dat mensen ons belangrijkste kapitaal zijn en dat ontwikkeling daar onlosmakelijk mee verbonden is. De afgelopen 2 jaar was er geen geld en geen mogelijkheid voor fysieke trainingen en opleidingen. Nu het weer kan, zetten we hier bewust op in. We wijzen medewerkers actief op het beschikbare opleidingsaanbod en proberen ze enthousiasmeren. Het is leuk om te zien hoe mensen reageren op deze incompany training. De aanmeldingen stroomden snel binnen. Medewerkers zijn nieuwsgierig en de behoefte om weer samen aan de bak te gaan is groot. Ze mogen weer gaan doen wat ze leuk vinden. Dat is mooi om te zien.”

Werkgevers, pak die kans
Cindy heeft een belangrijk advies aan andere bedrijven: “Wacht niet te lang met investeren in talent. Ook al ben je in eerste instantie misschien huiverig hoe het bedrijf zich zal herstellen. Mensen hebben behoefte aan perspectief, duidelijkheid én vertrouwen. Investeer in je mensen met behulp van opleidingen. Pak die kans, met behulp van beschikbare subsidies, met beide handen aan.”

Over Hutten

1700 medewerkers (*samenwerkers)

Actief in 

  • Businesscatering en horeca
  • Meeting en Events
  • Receptie en hospitality
  • Care and cure 
  • Foodservice retail